30 de copii de la Școala Laude-Reut din Capitală, sub îndrumarea doamnei profesor Diana Gherasimiuc, au prezentat la finalul anului proiectul de semestru la istorie sub forma unei emisiuni radio, cu sprijinul Radio România (www.srr.ro). Acțiunea inedită are scopul de a familiariza copii cu procesul jurnalistic, de a îmbunătăți abilitățile de comunicare și lucru în echipă.
Elevii au realizat, până la sfârșitul lunii aprilie, o emisiune radio ce cuprinde materiale cu teme din istoria României, documentate de elevii clasei a 8-a sub forma unor reportaje audio, care rulează pe un post de radio online, sub formă de podcasturi ce vor fi folosite în curând și în cadrul proiectului EU aleg Romania (www.eualegromania.ro), dezvoltat de Radio România Regional (www.romaniaregional.ro).
La întâlnirile pe proiect, Maria Țoghină, realizator Serviciul de Noapte (https://www.facebook.com/serviciuldenoapteluni/), și Andrei Crețoiu, designer web, de la Radio România, au prezentat tehnici de redactare, metode de organizare a podcasturilor, metode de lucru cu echipamente specifice, precum și bune practici pentru micii jurnaliști. Tot în cadrul acestor întâlniri, copii au fost familiarizați cu proiectul EU aleg Romania, ce cuprinde o serie de 500 de documentare, realizate de Societatea Română de Radiodifuziune prin Departamentul Studiouri Teritoriale (http://www.romaniaregional.ro/2019/03/26/ora-de-istorie-ca-o-emisiune-de-radio/).
Ascultați-i pe foarte tinerii jurnaliști aici http://laude-reut.go.ro:8000/Laude-Reut-Radio
Felicitări profesoarei de istorie, Diana Gherasimiuc, care a avut această idee, și copiilor pentru maniera serioasă în care au acceptat această provocare istorică!
Pe o scară a dezastrelor naturale, evaluarea proiectelor la istorie se plasează pe un sigur loc 3, după războaiele mondiale și cutremurele de pământ. Sigur ați zâmbit, apoi v-ați gândit că cele mai serioase lucruri se spun în glumă, dar vă garantez că evaluarea proiectelor este un exercițiu de viață, cel puțin la ora de istorie: ne alegem tema în funcție de interesul personal – și cât de greu înțelegem că nu se poate face un proiect despre Evul Mediu sau despre Egiptul Antic– avem un termen intermediar, ca să ne asigurăm că nu e făcut în ultima noapte, înainte de prezentare - când nici Wikipedia nu ne mai poate ajuta – și nu în ultimul rând, îl repetăm pentru că cititul de pe slide-uri nu poate fi evaluat decât la clubul de lectură, dar noi știm deja că nu despre asta este vorba.
Acum poate vă este un pic mai clară dilema mea ca profesor și ca om – zvonurile sunt adevărate, natura mea umană a fost dovedită - legată de cât de mult trebuie să mă adaptez noii generații, care oricum pare să se schimbe odată la 4 ani din punct de vedere al capacității de înțelegere și de reproducere a informației, căci, până la urmă, este o evaluare, nu? Nu am îndeajuns de multe cuvinte să îmi exprim admirația pentru acei virtuoși ai galaxiei care pot reproduce pe dinafară propoziții fără sens, nume și ani și date fără număr! Eu nu pot și nu am putut vreodată!
Toate acestea fiind spuse, pot să merg mai departe și să explic de ce evaluarea la istorie a devenit cel mai iubit lucru și s-a mutat de pe lista dezastrelor naturale pe ce cea cu “100 de lucruri pe care să le faci în viață”. Termenul de progres tehnologic nu se mai poate folosi cu ușurință pentru că se schimbă mai des decât vremea și totuși mă avânt și afirm că minunata salvare a proiectelor la istorie a fost facută de el.
Nimic nu este imposibil celui care are un ajutor potrivit, iar de această dată, eu am avut-o alături pe doamna Maria Țoghină, care este cunoscută pentru emisiunile realizate și pentru incredibilele proiecte în care este implicată și care pentru mine este mama Anei. Am învățat cum să facem un podcast și am văzut un proiect despre centenarul Marii Uniri și, mai mult decât orice, am avut acel sprijin care m-a convins definitiv că orice lucru care pare greu, este de fapt realizabil cu un pic de ajutor. După câteva săptămâni, cu inima la gură, am ascultat primul podcast de istorie din viața mea, realizat de cei mai talentați și mai frumoși copiii de clasa a VIII -a.
Niciun proiect nu e finalizat, dacă nu există un feedback, iar încântarea copiilor, modul în care și-au însușit informația istorică, entuziasmul doamnei Țoghină și perspectivele pe care le avem, fac din emisiunea de radio de la ora de istorie un lucru pe care în mod sigur vrei să îl repeți.
Diana Gherasimiuc, profesor