În perioada 10-14 aprilie 2018, un număr de 11 profesori de stiințe și arte de la Complexul Educațional Lauder-Reut din București, au participat la un program educațional STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) organizat de Center for Educational Technology (CET) din Israel.
Scopul principal al acestui program educațional a fost formarea continuă a profesorilor prin prezentarea unor instrumente digitale utilizate cu succes în sistemul educațional din Israel. Prin diversitatea activităților propuse participanților de către CET, programul a reprezentat și o incursiune în istoria, cultura și civilizația Israelului, dar și o oportunitate de team-bulding pentru profesorii din România.
Încă din prima zi, profesorii au avut ocazia de a cunoaște sistemul integrat de predare-învățare-evaluare dezvoltat de CET, în parteneriat cu Ministerul Educației din Israel. Profesorii au descoperit cum sunt utilizate manualele și lecțiile digitale interactive, cum este utilizată platforma online pentru pregătirea suplimentară a elevilor, dar și care sunt cele mai importante tendințe în utilizarea IT la clasă: tehnologii mobile, realitate virtuală (VR), realitate augmentată (AR), inteligență artificială (AI), jocuri, prezentări video, variate rețele de socializare.
Prin realitatea augmentată, cu ajutorul unui kit de realizare a unui circuit electric, profesorii au rezolvat probleme de fizică. Soluțiile fiecărei echipe au fost verificate în realitatea augmentată cu ajutorul unor programe speciale instalate pe telefoanele mobile.
Profesorilor le-a fost prezentată platforma Minds-On STEM, dezvoltată de specialiștii CET, care permite utilizarea modulelor online (simulări și prezentări) în realizarea lecțiilor și au experimentat câteva dintre aceste simulări, atât în specialitatea proprie cât și în alte domenii. Le-a fost descris și prezentat modul în care mediul virtual SecondLife poate fi utilizat pentru realizarea online a pregătirii suplimentare a elevilor pentru performațele deosebite. Împreună cu programul „Virtual Tutoring”, aceste aplicații oferă elevilor israelieni oportunitatea de a aprofunda conținuturile predate online prin lecții suplimentare de 2-3 ore pe saptămână, lecții în care este importantă atât implicarea profesorilor cât și comunicarea directă între elevi, în cadrul platformei. Activitatea practică a inclus și construirea unui tetraedru Sierpinski la care toată echipa a participat cu mult entuziasm.
Vizita la Yeruham, orașul din mijlocul deșertului, a impresionat atât prin trainingul organizat de MindCET, „Top 10 Ed-Tech Trends”, cât și prin povestea oamenilor și a locului. Trainingul a reiterat conceptele abordate în ziua anterioară (VR, AR, mobile learning, coding, gaming) dar a adus și concepte noi precum Mixed Reality, Internet of Things, Internet of Experiences și a pus profesorii în poziția de antreprenori. Lucrând în echipe aceștia au căutat soluții tehnologice pentru obstacolele identificate în munca lor la catedră.
Prezentarea din centrul de robotică din Yeruham a impresionat prin realizările elevilor, atât în competițiile FRC (FIRST Robotics Competitions), cât și prin proiectul BIMBA, în care adolescenții au adaptat mașinuțe de jucărie pentru a putea fi utilizate de copii cu handicap motor. Profesorii au fost plăcut surprinși să descopere sprijinul acordat educației de către comunitatea științifică, administrația locală și mediul de afaceri din acest oraș.
Vizita la școala Tichon Hadash din Tel Aviv, partener educațional tradițional al Complexului Educațional Lauder-Reut, a fost așteptată cu nerăbdare și entuziasm. Profesorii români și israelieni au discutat diferențele și asemănările sistemului educațional din ambele țări și au experimentat rezultatele muncii, pasiunii, dedicației și pregătirii suplimentare a unor grupuri de elevi și profesori. Cel mai interesant moment a fost cel de prezentare a micro-sateliților realizați de elevi ai clubului de astronomie, construiți cu ajutorul Agenției Spațiale Israeliene și lansați în spațiu. În prezent, acești nano-sateliți transmit date cu caracter meteorologic.
Profesorii români au descoperit modul eficient și ingenios în care sunt structurate spațiile școlii și au văzut rezultatele eforturilor de formare a profesorilor prin integrarea tehnologiei atât în procesul de predare, cât și în evaluare.
Ultima vizită profesională a fost la Muzeul de Știință Bloomfield din Ierusalim unde profesorii au experimentat aplicarea practică a unor noțiuni de logică, matematică, fizică, statistică. Principiile și noțiunile au fost explicate utilizând obiecte din materiale simple - lemn, carton, sfoară, metal (experimentul generatoarei hiperboloidului de rotație, demonstrarea teoremei lui Pitagora, dilema podurilor din Konigsberg, turnurile din Hanoi).
Ghidul muzeului a aplicat profesorilor testul Turing pentru diferențierea operelor de artă realizate de Aaron, computerului cu inteligență artificială, de cele realizate de oameni. Expoziția de biciclete, cu toate componentele prezentate din perspectiva mecanicii, aerodinamicii și a anatomiei, împreună cu expoziția despre evoluția tehnologică în agricultură, au reprezentat alte modalități de aplicare a științelor, surse de inspirație pentru viitoarele activități educaționale bazate pe proiecte.
În afara vizitelor profesionale, programul a cuprins și activități de descoperire a culturii și civilizației Israelului precum vizita la Muzeul de Artă din Tel Aviv, ceremonia de comemorare a Holocaustului, susținută de elevi ai liceului Ironi Tet, minutul de reculegere în memoria victimelor Holocaustului, craterul din deșertul Negev, povestea orașului Yeruham și a oamenilor activ implicați în comunitatea acestui oraș, lecția de istorie în muzeul coloniei germane Sharona, tururile ghidate în Jaffa și Ierusalim.
Prin amabilitatea și creativitatea reprezentanților CET Israel, Einat și Ronit, cărora le mulțumim încă o dată, vizita de lucru a fost bogată în experiențe interesante și utile. Această vizită a reprezentat un prim pas în implementarea educației STEAM în Complexul Educațional Lauder-Reut care se dorește a deveni centru pilot pentru utilizarea intrumentelor digitale și noilor tehnologii în educație.
Apariții în media: